O structură comună a standardelor pentru sisteme de management, elaborate în 2012 şi aplicată pentru noile standarde elaborate şi pentru viitoarele revizii ale standardelor deja elaborate.
HLS înseamnă:
- Terminologie, text, definiţii, titluri şi aceleaşi secţiuni
- Importanţă mai mare acordată conceptului de risc
În special, toate standardele pentru sistemele de management prezintă:
- O structură din
10 puncte principale
- În cadrul fiecarui punct există paragrafe şi conţinut obligatorii pentru toate standardele
- În cazul în care este necesar, standardele individuale pot include cerinţe specifice în ceea ce priveşte domeniul de aplicare
HLS – Structura
-
Domeniu
-
Referinţe normative
-
Termeni si definiţii
-
Contextul organizatiei
-
Înţelegerea organizaţiei şi a contextului acesteia
-
Înţelegerea nevoilor şi aşteptărilor părţilor interesate
-
Stabilirea domeniului de aplicare a sistemului de management
-
Sistem de management
-
Leadership
-
Leadership şi angajament
-
Politica
-
Roluri organizatorice, responsabilităţi şi autorităţi
-
Planificare
-
Acţiuni pentru a aborda riscurile şi oportunităţile
-
Obiective şi planificare pentru atingerea acestora
-
Suport
-
Resurse
-
Competenţe
-
Conştientizare
-
Comunicare
-
Informaţii documentate
-
Operare
-
Planificare şi control operaţional
-
Evaluarea performanţei
-
Monitorizare, măsurare, analiză şi evaluare
-
Audit intern
-
Imbunataţire
-
Neconformitate şi acţiune corectivă
-
Imbunătăţire continuă
HLS pe scurt
-
Gandire bazată pe risc: analiza de risc şi oportunităţi pentru toate cerinţele normative. Cerinţa specifică “acţiuni preventive” dispare.
-
Contextul organizatiei: cunoaşterea contextului intern şi extern, precum şi a nevoilor şi aşteptărilor părţilor interesate conduce la definirea corectă a domeniului de aplicare a sistemului de management. De asemenea, face posibil să se analizeze şi să identifice factorii critici (interni si externi) care pot afecta capacitatea organizaţiei de a atinge rezultatele dorite.
-
Leadership: managementul de top trebuie să dea dovadă de leadership şi angajament astfel încât sistemul de management implementat să fie integrat cu procesele de management strategic ale organizaţiei.
-
Planificare: permite organizaţiei să realizeze oportunităţile oferite de contextul de referinţă, analiza riscurilor aferente şi pentru a preveni efectele negative care ar putea afecta realizarea obiectivelor.
-
Informaţii documentate: organizaţiile pot alege modalităţile cele mai potrivite pentru a elabora şi menţine documente referitoare la operaţiunile lor.
-
Gestionarea cunoştintelor: cunoştinţele şi competenţele personalului sunt ridicate la statut de cerinţă, deoarece acestea sunt considerate elemente de calificare pentru atingerea obiectivelor organizaţiei.